Proeftuin Duurzaam Vervoer: een duurzame mobiliteitspilot met UMC Utrecht

UMC Utrecht ligt gelegen op het bruisende Utrecht Science Park. Het ziekenhuis trekt dagelijks duizenden patiënten, bezoekers en medewerkers. Veel van deze mensen komen met de auto naar het ziekenhuis. Dit brengt mobiliteitsuitdagingen met zich mee. Denk aan volle parkeergarages, lange files en een hoge CO2-uitstoot. UMC Utrecht wil haar medewerkers laten zien dat er andere manieren zijn om van A naar B te reizen. Manieren die net zo makkelijk en voordelig zijn, maar met minder impact op het milieu én een positief effect op het welzijn van de reiziger. Daarom is UMC Utrecht in samenwerking met Shuttel, Hely en Pon een pilot gestart: Proeftuin Duurzaam Vervoer. De resultaten zijn veelbelovend.
Over de proeftuin
300 medewerkers van UMC Utrecht namen 7 maanden lang deel aan de pilot. Zowel medewerkers met als zonder diensten. Als onderdeel van de pilot kregen de medewerkers:
- Een Shuttel OV-kaart om 100% gratis met het OV te reizen
- Een verhoogde fietsvergoeding van 0,05 naar 0,16 euro per kilometer door de kilometers te registreren in de Shuttel app
- Deelfietsen op Utrecht Centraal in een fietshub van Hely, om vanuit de trein naar het ziekenhuis te kunnen fietsen
- Parkeerrestricties tussen 06:00 en 12:00 om de auto verder te ontmoedigen
- Een thuiswerkvergoeding door thuiswerkdagen te registreren in de Shuttel app
Indrukwekkende resultaten pilot
De pilot leidde tot een indrukwekkende verandering in gedrag en mentaliteit. Vooraf verwachtten veel deelnemers dat de overstap naar OV en fiets vooral ongemakken met zich mee zou brengen: langere reistijden, ingewikkelde routes, vermoeidheid na een nachtdienst. Maar de realiteit bleek verrassend positief. Waar het grootste deel van de proeftuindeelnemers (70%) aangaf voor de proeftuin voornamelijk met de auto naar het UMC Utrecht te reizen, laten de deelnemers tijdens de proeftuin de auto massaal staan. Bijna 90% van de woon-werkreizen wordt gedurende de zeven maanden van de proeftuin duurzaam afgelegd. Het grootste deel van de ritten werd afgelegd met het OV en de fiets. Slechts een heel klein percentage deelnemers bleef hoofdzakelijk gebruik maken van de auto. Voor veel deelnemers werd het al snel duidelijk: de grootste winst zat niet alleen in de financiële voordelen, maar vooral in minder stress.
De dagelijkse frustratie van het file-verkeer verdween en maakte plaats voor een rit waarin deelnemers hun eigen tempo konden bepalen. En, de verwachtingen van reizen met het OV bleken vaak positiever uit te vallen dan verwacht. Het OV was minder vaak vertraagd en de ritten duurden minder lang dan deelnemers vooraf hadden verwacht. Daarnaast bood reizen met het OV velen de mogelijkheid om even een boek te lezen, muziek te luisteren of simpelweg te ontspannen. Een ervaring die bij velen zo goed beviel dat wordt aangegeven voortaan niet meer anders te willen reizen.

Download het hele rapport Proeftuin Duurzaam Vervoer
Benieuwd naar de opzet van de pilot en alle resultaten? Download het rapport van de Proeftuin.

Meer weten over de mobiliteitsoplossingen van Shuttel?
Shuttel speelde met haar geïntegreerde mobiliteitsoplossingen een essentiële rol in het project. Deelnemers van de proeftuin konden met de Shuttel mobiliteitskaart gratis met het OV reizen. Ritten die met de fiets of auto werden afgelegd, registreerden de medewerkers eenvoudig in de Shuttel mobiliteitsapp, net als thuiswerkdagen. Met alle administratie en gegevens op één centrale plek, was de salarisadministratie van het UMC Utrecht in staat om de juiste kilometer- en thuiswerkvergoeding uit te keren aan de deelnemers. Op basis van alle vastgelegde reisdata konden grondige analyses worden gedaan binnen het project.