Case study 2 september 2021 Leesduur: 0 - 1 minuten
De wet- en regelgeving rond het uitkeren van de reiskostenvergoeding voor bedrijven en organisaties in de (semi)-publieke sector verandert per 1 januari 2022. Met als gevolg dat de werkgever alleen de reiskosten onbelast mag vergoeden voor de dagen dat de werknemer daadwerkelijk reist. Dit zal voor veel bedrijven en organisaties enorme administratieve rompslomp met zich meebrengen. Eén organisatie hoeft zich daar in ieder geval geen zorgen om te maken. In deze casestudie bespreken we waarom zorgverlener Indaad twee jaar geleden heeft gekozen voor het gemak en de voordelen van Shuttel.
Maximale keuzevrijheid
Zorgverlener Indaad maakt al sinds 2019 gebruik van Shuttel. Dat betekent dat de circa 50 werknemers met een alles-in-één-kaart al geruime tijd maximale keuzevrijheid hebben op het gebied van mobiliteit, terwijl alle transacties online worden bijgehouden.
Een van de grote voordelen van deze oplossing is dat de gebruikers hun trein-, tram- of busreis niet hoeven voor te schieten. En medewerkers die hun eigen vervoer gebruiken, geven eenvoudig hun gereden kilometers door. Zo krijgen zij precies de juiste vergoeding en ligt Indaads vergoedingenbeleid volledig in lijn met de op handen zijnde wijzigingen.
Administratieve verlichting
Veel zorgverleners van Indaad zijn dagelijks onderweg naar en met cliënten, zegt office manager Eveline de Gouw. De ene medewerker reist met eigen scooter of auto, een ander maakt gebruik van OV of deelvervoer. Wie met een eigen vervoermiddel reist, kan de gemaakte kilometers heel eenvoudig vastleggen in hun Mijn Shuttel-omgeving, terwijl een medewerker die van het OV gebruikt maakt, alleen maar hoeft in- en uit te checken.
,,Als bedrijf vinden wij het belangrijk om onze medewerkers te faciliteren om op elk moment van de dag bij elke afspraak een passende vervoersmanier te kiezen. Daarbij willen we ze administratief ontlasten.’’
Collega’s van De Gouw reizen alleen, maar vaak ook samen met cliënten. Meestal door Amsterdam en omgeving, soms ook door het hele land. De Shuttel-app biedt volgens haar een goede ondersteuning bij het plannen van de snelste route, maar de grootste verbetering ten opzichte van de oude mobiliteitssituatie is de administratieve verlichting die het gebruik van Shuttel biedt.
Toevoeging op mobiliteitsgebied
Tot 2019 had de zorgverlener uit Amsterdam nooit samengewerkt met een vaste mobiliteitspartner. Indaad besloot anders na te denken over invulling van mobiliteit en kwam uit bij Shuttel, dat al snel op de werkvloer werd geïntroduceerd. De zorgverlener heeft Shuttel ingezet naast het gebruik van eigen poolauto’s en eigen bedrijfsfietsen. ,,Shuttel was voor ons de manier om meer keuze te bieden op mobiliteitsgebied’’, aldus De Gouw.
Vlak voor de implementatie heeft Shuttel een presentatie op locatie bij Indaad gegeven. Daarin werd onder meer uitgelegd hoe de app precies werkt, welke mogelijkheden Shuttel qua vervoer allemaal biedt en hoe je de Mijn Shuttel-omgeving kan gebruiken. Ook de administratieve afhandeling kwam aan bod. De begeleiding vanuit Shuttel verloopt prettig, aldus de office manager. ,,Als we vragen hebben, nemen we contact op met de helpdesk. Deze is goed te bereiken en denkt mee in oplossingen.’’
Medewerkers van Indaad maken al zo’n twee jaar dankbaar gebruik van de diensten die Shuttel biedt. Ze zijn zeer te spreken over de vele vervoersmogelijkheden. Ander groot voordeel is dat je als werknemer geen bonnetjes hoeft te bewaren en dat de reis niet uit eigen zak voorgeschoten hoeft te worden.
Ambulante zorg
Het coronavirus en de wijziging in de wet- en regelgeving rond de vaste reiskostenvergoeding hebben niet of nauwelijks geleid tot een veranderende mobiliteitsbehoefte, aldus De Gouw. ,,In de eerste lockdown-periode hebben we weliswaar iets meer vanuit huis gewerkt en dus ook iets minder gebruik gemaakt van Shuttel, maar dat is gelukkig snel weer naar ‘normaal’ gegaan. Wij leveren ambulante zorg aan een kwetsbare doelgroep. Onze mensen zijn altijd doorgegaan met het leveren van zorg, dus ook met reizen.’’
Indaad: jong en dynamisch
Indaad is gespecialiseerd in het bieden van integrale zorg- en dienstverlening aan jongeren en jongvolwassenen uit Amsterdam en omgeving met een complexe meervoudige problematiek. De problematiek bestaat vaak uit een combinatie van een verstandelijke beperking, gedragsproblemen, psychopathologische stoornissen, zorg- en hulpmijdend gedrag en een ontoereikend sociaal netwerk. Indaad is een multicultureel bedrijf dat bestaat uit jonge en dynamische mensen, met een gemiddelde leeftijd van 33 jaar. Ze zijn creatief, positief, gedreven, geduldig, integer, humoristisch en hebben een hoog energieniveau.