Artikel 21 december 2018 Leesduur: 0 - 1 minuten
De transitie maken van traditionele lease naar flexibele mobiliteit; het is de wens van menig bedrijf, van groot tot klein. De zoektocht is ook volop gaande, weet Johan Schallenberg van mobiliteitsleverancier Shuttel. En belangrijker: er worden tegenwoordig stappen gezet… Shuttel voorziet de Rijksoverheid inmiddels van de kaart, als ook bedrijven als IBM en FrieslandCampina. Ook doet Shuttel aan afhandeling van alle operationele zaken omtrent de kaart. Want het bedrijf wil niet alleen luxe en comfort brengen voor medewerkers, maar vooral ook administratief gemak voor werkgevers.
Is Shuttel een MaaS-aanbieder (Mobility as a Service)? Schallenberg heeft het niet zo op die term, het is in zijn ogen te veel een containerbegrip geworden. En veel zogenaamde MaaS-aanbieders doen niet veel meer dan een kaart voor ov, taxi en deelauto aanbieden. Waarbij er vaak apart (of extra) voor moet worden afgerekend. Shuttel kaarthouders kunnen ook gebruik maken van een deelauto, taxi of trein. En natuurlijk kunnen ze ermee tanken. Maar al die factuurstromen worden aan de achterkant door Shuttel volledig gestroomlijnd. “Veel bedrijven waar we binnen komen maken bijvoorbeeld al gebruik van een NS-businesscard of van een deelautodienst als Greenwheels. Men wil graag meer mobiliteit bieden voor medewerkers. Alleen halen ze daarmee een berg extra administratieve last binnen; ga er maar aan staan om voor een paar duizend medewerkers dagelijks declaraties te verwerken. Dat hele proces stroomlijnen we, tot en met het facturen van werknemers aan toe voor privéritten. De besparing daarop is enorm.”
Maar de voornaamste onderscheiding is dat Shuttel de kaart kan combineren met bijvoorbeeld een leasebudget. Vooral ingezet bij bedrijven die willen sturen op mobiliteit. Op een dashboard kan iedere medewerker zijn eigen budget inzien en beheren. Als hij of zij minder met de leaseauto op pad gaat en vaker de trein of fiets neemt, blijft er misschien geld over. Soms ook niet. Dat laatste hoeft ook niet erg te zijn, zegt Schallenberg. “Een werknemer die bijvoorbeeld de leaseauto twee dagen aan zijn partner uitleent terwijl die betreffende werknemer de trein neemt. Daar hoeft niets mis mee te zijn, zolang het maar van zijn eigen budget af gaat. Daarover is dan ook duidelijkheid, waar het bij veel bedrijven nog aan schort.”
Op de Shuttel kaart staan standaard alle diensten paraat. Of zoals Schallenberg zegt: je hebt de beschikking over alle mobiliteit gewoon in je portemonnee zitten. Dat ervaren werknemers als pure luxe. De verschillende diensten kunnen overigens wel worden uitgezet door werkgevers, maar dat gebeurt doorgaans niet. Je zult maar net eens een aangewezen zijn op een taxi. HR-afdelingen willen een volwassen arbeidsrelatie, de werknemer heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Eventuele excessen worden achteraf inzichtelijk gemaakt.
Maar de kracht van Shuttel zit ook in het feit dat pure ov-forenzen er gebruik van kunnen maken. Het hele systeem is modulair in te zetten. Zo gebruiken de Rijksambtenaren Shuttel vooral voor treinreizen; begin vorig jaar won het bedrijf deze mega-overheidstender. Tegelijkertijd is er ook de klant FrieslandCampina, met de Mobiliteitsmanager van het Jaar 2017 (Arjen Juurlink) aan het ‘mobiliteits-roer’. Bij dat bedrijf heeft Shuttel als strategische partner geholpen om de transitie te maken van traditionele lease naar flexibele mobiliteit, in een budgetomgeving voor werknemers, waar groener reizen en rijden beloond wordt. Het zijn dat soort trajecten waar Schallenberg blij van wordt. “Keuzevrijheid, flexibiliteit, goed werkgeverschap en duurzaamheid. Dat zijn de thema’s waar het bij mobiliteit om draait. Bijna alle werkgevers willen daar ‘wel iets’ mee doen. Wij helpen ze in de zoektocht naar wat het best werkt. Wij hebben inmiddels jarenlange ervaring in hoe je zaken het best kan inrichten, wat niet werkt en wat de valkuilen zijn. Die kennis willen we graag delen.”
Dat meedenken met de klant heeft ook geresulteerd dat Shuttel het complete wagenparkbeheer kan doen van klanten, tot en met de inrichting van een berijdersdesk aan toe. Bij een pas aangesloten klant is er een rechtstreeks lijntje met de HR-afdeling; Shuttel weet dus precies wanneer er een nieuwe werknemer in dienst komt. Schallenberg: “Dan ligt er een Shuttel kaart klaar, is er een voorloopauto geregeld en een eventuele aanvraag voor een nieuwe leaseauto, met uiteraard de goedkeuring van de verantwoordelijke manager. Het is allemaal goed in onze automatisering te stroomlijnen. Wat dat betreft is het gek dat bedrijven het lease- of mobiliteitsbeleid er vaak ‘even bij doen’. Terwijl het toch zo’n belangrijk en kostbaar dossier is.”
Shuttel heeft de afgelopen jaren redelijk in de luwte geopereerd. Lange tijd is er gebouwd aan het systeem, waarbij de (door)ontwikkeling nog altijd zo dicht mogelijk bij het bedrijf wordt gehouden. Daarbij viel het Johan Schallenberg op dat er in de markt veel werd geroepen maar dat in de praktijk de MaaS-oplossingen niet of slecht bleken te werken. Nu met de aansluiting van enkele grote bedrijven en organisaties, de ervaring die dat heeft opgeleverd, acht Schallenberg de tijd rijp ‘zijn’ Shuttel groot in de markt te zetten. Waarbij ook leasemaatschappijen worden benaderd om de mobiliteitskaart, eventueel in eigen look & feel, te gaan inzetten. Het is immers kostbaar en tijdrovend om een eigen platform te ontwikkelen. Nu er meer concurrentie is, ziet Schallenberg heel opmerkelijk de verkopen makkelijker worden. “Tegenwoordig heb je meteen al heel inhoudelijke gesprekken met potentiele klanten. En die zogenaamde fiscale hobbels? Samen met EY Belastingadviseurs hebben we een handboek geschreven over het aanbieden van flexibele mobiliteit. Er zijn heldere spelregels die vaak weinig bekend zijn bij bedrijven. De fiscale regels vormen zeker geen belemmering bij het opzetten van nieuw mobiliteitsbeleid.”
Bron: Management in Fleet Lease Winter 2018/2019