Medewerkers werken steeds vaker in het openbaar vervoer

Medewerkers werken steeds vaker in het OV

Werkgevers maken vaker afspraken met medewerkers om te werken in het openbaar vervoer. Dit blijkt uit gesprekken die wij met onze klanten hebben gevoerd in combinatie met recente reisdata van Shuttel-gebruikers. “Werknemers mogen bijvoorbeeld om 15.30 uur naar huis om de spits te vermijden en thuis verder te werken, of mogen eersteklas reizen om in de trein verder te werken”, vertelt onze collega Bart, mobiliteitsspecialist bij Shuttel. De Telegraaf schreef er een artikel over. 

Langere reizen relatief vaak eersteklas

Uit onze recente data blijkt dat steeds meer werkgevers hun werknemers die ver weg wonen, in de eersteklas laten reizen. Van de mensen die eersteklas reizen, reist 80 procent langer dan 30 minuten. “Daarnaast biedt de combinatie van een lange reis en de eersteklas meer mogelijkheden om gefocust te werken. Dit doe je niet zo snel als je 10 minuten in een overvolle trein, tram of bus zit”, licht Bart toe.

Vervroegingseffect bij lange reizen

Daarnaast zien we een ‘vervroegingseffect’ bij alle werknemers die relatief lang naar werk moeten reizen. Deze werknemers vertrekken ‘s ochtends gemiddeld 30 minuten eerder naar werk en ‘s middags gemiddeld 30 minuten eerder naar huis. Voor de ochtend is dit een logische trend, omdat veel werknemers op een bepaald tijdstip op hun werk moeten zijn. 

Volgens Bart is het opvallend dat werknemers die lang moeten reizen, in de middag eerder vertrekken dan collega’s met een korte reistijd. “Dit laat zien dat werkgevers soepeler worden en werknemers minder vaak verplichten om tot minimaal 17.00 uur op het werk te blijven. De gedachte hierachter is dat werknemers de spits vermijden, en de laatste uurtjes thuis of in het openbaar vervoer kunnen werken”, licht hij toe. 

Inspelen op behoeftes werknemers

Het vervroegingseffect sluit aan op een trend die we bij Shuttel langer zien: werknemers willen meer autonomie over de indeling van hun werkweek. Volgens Bart is het goed dat werkgevers hierop inspelen door hier flexibel in te zijn. Daarnaast draagt het stimuleren van reizen buiten de spits bij aan de productiviteit. “Werknemers kunnen hun reistijd goed benutten. Reizen voelt minder als wachten tot je op je eindbestemming bent, wat ook de vitaliteit en werktevredenheid bevordert. Daarom adviseren we organisaties die dit nog niet doen, om flexibele werktijden in hun mobiliteitsbeleid te integreren”, concludeert Bart

Grip op kosten mobiliteitsbeleid
Flexibele mobiliteit

Jouw medewerkers ook flexibiliteit bieden?

Medewerkers willen autonomie, flexibiliteit en eigen regie als het aankomt op hun werkgerelateerde mobiliteit. Als organisatie wil je dat, mede vanuit goed werkgeverschap, mogelijk maken voor hen. Met Shuttel kunnen jouw werknemers het vervoermiddel kiezen dat op dat moment het beste bij hun behoefte past. Tegelijkertijd houd je het reisgedrag en de kosten in de gaten.