Je kunt een mobiliteitsbeleid op verschillende manieren vormgeven. Afhankelijk van de doelen en context van je organisatie, kan een mobiliteitsbudget een passende oplossing zijn. Bijvoorbeeld als alternatief voor het vergoeden van alle OV-reizen, het vergoeden van ritten met eigen vervoer of een leaseauto. Met een mobiliteitsbudget bied je medewerkers vrijheid en flexibiliteit in hoe zij reizen, maar tegelijkertijd behoud je als werkgever grip op de kosten.
Wanneer je aan de slag wilt gaan met een mobiliteitsbudget, moet je als werkgever een aantal afwegingen maken. Wat zijn je doelen? Welke vorm van mobiliteitsbudget past bij het reisgedrag van je medewerkers? Hoe hoog wil je het mobiliteitsbudget instellen? Waar wil je op sturen met incentives? We vertellen je graag over de strategische beslissingen die je als werkgever kunt maken bij het integreren van een mobiliteitsbudget in je mobiliteitsbeleid.
Met een mobiliteitsbudget maak je medewerkers regisseur van hun eigen mobiliteit. Je biedt ze keuzevrijheid en flexibiliteit. Medewerkers ontvangen maandelijks een bedrag waarmee ze zelf hun werkgerelateerde reizen vormgeven. Met Shuttel kunnen medewerkers op verschillende manieren reizen en kunnen ze hun reisgedrag terugzien in een overzichtelijk dashboard. Dit dashboard geeft realtime inzicht in hoeveel kosten ze maken. Niet elke medewerker heeft hetzelfde reisgedrag, daarom onderscheiden we drie typen mobiliteitsbudget:
Een vooraf vastgesteld mobiliteitsbudget voor medewerkers met voorspelbaar woon-werk en zakelijk reisgedrag. Houdt een medewerker geld over? Dan kun je als werkgever ervoor kiezen dit geheel of gedeeltelijk uit te laten keren als bonus. Gaan ze over het budget heen? Dan kun je ervoor kiezen dat de medewerker zelf de extra kosten moet bijleggen, aangezien de medewerker waarschijnlijk minder duurzame of efficiënte vervoer keuzes heeft gemaakt.
Wanneer medewerkers veel naar zakelijke afspraken reizen, maken ze meer reiskosten. Je wilt niet dat deze medewerkers tegen het einde van de maand minder naar klanten reizen of meer thuis gaan zitten, omdat hun budget bijna op raakt. Voor deze groep is er een variabel budget. De hoogte van het budget is afhankelijk van de hoeveelheid zakelijke reizen. Neemt het aantal zakelijke reizen toe? Dan neemt het budget toe. Is er een periode waarin minder zakelijk gereisd wordt? Dan neemt het budget af. Je kunt er ook voor kiezen de zakelijke reizen regulier te vergoeden.
Dit budget is specifiek bedoeld om leaserijders te motiveren minder en zuiniger te reizen. Elke medewerker met een leaseauto krijgt dan jaarlijks een bepaald aantal kilometers toegekend. Als de medewerker besluit minder privé te reizen en/of voor zijn werkgerelateerde reizen alternatief vervoer te kiezen, zoals het OV of de fiets, neemt het aantal gereden kilometers met de leaseauto af. De leasekosten die hiermee bespaard worden, kunnen aan de medewerker uitgekeerd worden als stimulans om duurzame reiskeuzes te maken. Besluit de medewerker toch weer meer privékilometers te maken? Dan voelt hij de financiële gevolgen direct. Deze vorm komt weinig voor, omdat het essentieel is om alle zakelijke en privé kilometers van de leaseauto bij te houden, bijvoorbeeld via telematica.
Door middel van een mobiliteitsbudget maak je de medewerker bewust van hun reisgedrag. Je kunt dit budget ook inzetten ter vervanging van of in combinatie met een leaseauto. Er zijn verschillende mogelijkheden:
Er hangt een aantal voordelen vast aan een mobiliteitsbudget. Het is ook belangrijk om vooraf te bepalen hoe hoog dit budget mag zijn. Aan de hand van twee veelgestelde vragen leggen we je uit hoe een mobiliteitsbudget werkt:
Het inzetten van een mobiliteitsbudget brengt verschillende voordelen met zich mee. Met een mobiliteitsbudget bied je flexibiliteit en keuzevrijheid aan je medewerkers om zelf hun werkgerelateerde reizen vorm te geven. Tegelijkertijd maak je de medewerker bewust in de keuzes die zij maken en in de kosten die deze keuzes met zich meebrengen. In de overzichtelijke dashboards van Shuttel hebben zowel werkgever als medewerker realtime inzicht in het reisgedrag. Afhankelijk van de keuzes die je maakt, kan het mobiliteitsbudget ingezet worden als belangrijke stimulans voor het bevorderen van duurzaam, vitaal of efficiënt reisgedrag.
Een nadeel van een mobiliteitsbudget is de complexiteit van het integreren in een bestaand mobiliteitsbeleid. Er is geen ‘one size fits all’ en het vergt altijd maatwerk. Dit kost tijd en aandacht. Shuttel adviseert en ondersteunt graag in dit proces. Neem contact op te weten of een mobiliteitsbudget past in jouw organisatie.
Iedere organisatie heeft andere mobiliteitsbehoeften. Daarnaast verschilt de context ook per organisatie. Met een mobiliteitsbudget maak je de medewerker bewust van hun reisgedrag. Hiermee kun je ook sturen op duurzaamheid, flexibiliteit, kosten of vitaliteit. Veel mensen pakken bijvoorbeeld uit gewoonte altijd de tram en metro, omdat het vergoed wordt. Maar als ze zelf hun reizen moeten betalen met een budget, pakken ze eerder de fiets.
Het is belangrijk dat het inzetten van een mobiliteitsbudget past binnen je doelen en beleid. Wanneer je het als middel inzet, zonder er goed over na te denken, kunnen de kosten hoog oplopen. Laat je goed adviseren voor je met een mobiliteitsbudget aan de slag gaat. Onze adviseurs nemen je graag mee in de mogelijkheden van een mobiliteitsbudget binnen jouw organisatie.
Past een mobiliteitsbudget in jouw mobiliteitsplan? Onze adviseurs helpen je graag.