Shuttel-thuiswerkvergoedingen-groot.png

Onbelaste vergoeding voor thuiswerkers

Na ruim anderhalf jaar noodgedwongen thuiswerken, is het voor veel medewerkers en organisaties helder: thuiswerken is een structureel onderdeel van het werkende leven geworden. De voordelen van deze nieuwe werkplektoevoeging zijn legio. Welke voordelen zijn dit? Hoe regel je een gepaste vergoeding voor je medewerkers en wat verandert er op dat vlak per 1 januari 2022? In dit artikel zetten we op een rij waarom het voor je organisatie waarschijnlijk positief uitpakt thuiswerken mogelijk te maken én het te vergoeden.

Minder (file)stress
Een van de meest overduidelijke voordelen van thuiswerken is het feit dat veel medewerkers aanmerkelijk minder stress ervaren. Files hoeven niet elke dag doorstaan te worden en werknemers geven aan makkelijker een balans tussen hun werk- en privéleven te vinden. Een groter gevoel van welzijn en vrijheid is een belangrijk voordeel van het bieden van een thuiswerkoptie voor medewerkers binnen je organisatie.

Kostenbesparing
Verder, en dit klinkt wellicht als een dooddoener, maakt een thuiswerkende medewerker geen reiskosten. Ook nu thuiswerkvergoedingen veelal nog belast worden, zal een thuiswerkvergoeding in vrijwel alle gevallen lager uitvallen dan de reiskosten die anders vergoed zouden worden. Verderop in dit artikel gaan we dieper in op de wijziging die het per 1 januari 2022 fiscaal nóg aantrekkelijker maakt thuiswerkvergoedingen uit te keren.

Daarbij draagt de thuiswerkoptie ook bij aan je duurzaamheidsbeleid. Het is immers aanmerkelijk makkelijker de CO2-uitstoot binnen je organisatie sterk te doen afnemen als medewerkers structureler vanuit huis werken en niet onderweg hoeven zijn voor hun werk. Zeker met het oog op toenemende nadruk op duurzaamheid en CO2-reductie, is dit bijeffect geen overbodige luxe.

Dat thuiswerken op verschillende niveau’s goed uitpakt voor je organisatie, is evident. Maar hoe vergoed je dit soort dagen? Het Nibud berekende namelijk dat thuiswerken een medewerker gemiddeld € 2 per dag kost. Deze kosten komen voort uit elektriciteits- en waterverbruik en zaken als koffie, thee en wc-papier. Als goede werkgever wil je waarschijnlijk tegemoetkomen in deze kosten.

Thuiswerken1.png

Thuiswerkkosten wegstrepen tegen reiskosten

Vanaf 2022 wordt het vergoeden van thuiswerken tot 2 euro onbelast. Deze kosten kun je wegstrepen tegen de kosten die je zou maken als je medewerker wel naar hun werkplek reist. De gemiddelde reiskosten voor woon-werkverkeer bedragen namelijk 7,50 euro per dag. Werken je werknemers twee tot drie dagen per week thuis, dan bespaar je meer dan 70 procent aan (reis)kosten! Lees hieronder wat er precies gaat veranderen.

Onbelast tot 2 euro per 1 januari 2022
In 2021 geldt nog dat een thuiswerkvergoeding alleen onbelast vergoed kan worden als gebruikgemaakt wordt van budget uit de vrije ruimte. Een budget dat je waarschijnlijk liever voor andere zaken inzet. Gebruik je de vrije ruimte niet, dan zul je € 3,80 moeten besteden om een medewerker netto € 2,- uit te keren. Hoewel die € 3,80 waarschijnlijk alsnog minder is dan het de werkgever kost om een werknemer naar het werk te laten reizen, is de geheven belasting allerminst een stimulans voor thuiswerkvergoedingen te noemen.

Het demissionair kabinet realiseerde zich dit ook en kondigde recent aan per 1 januari 2022 de thuiswerkvergoeding onbelast mogelijk te maken tot € 2,-. Zo wordt het uitkeren van een thuiswerkvergoeding, net als de onbelaste reiskostenvergoeding tot
€ 0,19 per kilometer, ook fiscaal aantrekkelijker. Naast alle voordelen die thuiswerken je organisatie biedt, vervalt per 1 januari dus ook een eventuele fiscale drempel.

Een belangrijke vraag die wellicht rest: hoe houd je de administratie bij?

Meer thuiswerken, minder administratie
Een reële obstakel voor structureel thuiswerken, is de administratie eromheen. Hoe zorg je ervoor dat van al je medewerkers helder is wanneer ze thuiswerkten, zonder dat je er een volledig administratief systeem omheen hoeft op te tuigen?

Met Shuttel heb je de oplossing in handen. Wij ontzorgen je volledig op het gebied van mobiliteit en thuiswerken. Zo kunnen je werknemers hun thuiswerkdagen en gemaakte reizen met Shuttel makkelijk bijhouden. Wij zorgen voor de volledige administratieve afhandeling. Je ontvangt één overzichtelijke factuur voor alle mobiliteitstransacties en krijgt een uitgebreide rapportage met de uit te keren thuiswerk- of reiskostenvergoedingen. Shuttel betekent meer keuzevrijheid voor je medewerkers en minder administratieve rompslomp voor jou als werkgever.

Shuttel-App.png

Mobiliteit voor bedrijven, van klein tot groot

Wat je beweegredenen als organisatie ook zijn: keuzevrijheid, kostenbesparing of het stimuleren van duurzaamheid of thuiswerken? Voor ZZP'ers, MKB'ers, grootzakelijk of de publieke sector: we hebben altijd een oplossing die past.

Bekijk onze mogelijkheden

Alle voordelen op een rij

  • Minder administrative last: één overzichtelijke factuur
  • Altijd saldo op je kaart: nooit meer voorschieten en declareren
  • Eenvoudig woon-werk en zakelijke kilometers registreren
  • Kosten beheersbaar: betaal alleen naar gebruik
  • Na drie declaraties de abonnementsprijs voor een geheel jaar terugverdiend
  • Passende vergoeding voor thuiswerkers

Klaar om te Shuttelen?