Van laadstress naar vakantievreugde: Nederlanders omarmen de elektrische auto voor de reis naar Zuid-Europa

Een groeiend aantal Nederlanders kiest ervoor om met de elektrische auto op vakantie te gaan naar bestemmingen in Europa. De vroegere ‘laadstress’ heeft plaatsgemaakt voor een groeiend vertrouwen in het Europese laadnetwerk, dat zich ook buiten de Benelux in rap tempo ontwikkelt. Dit blijkt uit onze analyse van geanonimiseerde transactiedata van meer dan 25.000 gebruikers van de Shuttel laadpas over de jaren 2022, 2023 en 2024.
“Onze data toont een duidelijke gedragsverandering onder vakantiegangers aan,” stelt Bart Horstman, mobiliteitsspecialist bij Shuttel. “De elektrische auto wordt niet alleen meer gebruikt voor woon-werkverkeer, maar ook met vertrouwen ingezet voor de zomervakantie.” Populaire routes zoals de Franse Route du Soleil en de Italiaanse Autostrada del Sole kleuren in de zomermaanden diepgroen op de heatmaps, wat duidt op intensief laadgebruik.
Seizoensgebonden reisgedrag zichtbaar in laadpatronen
Het onderzoek toont een duidelijke seizoensgebonden trend. In de wintermaanden worden de laadpunten in en rond de wintersportgebieden in de Alpen veelvuldig gebruikt. Gedurende de zomer verschuift dit zwaartepunt duidelijk naar het zuiden van Europa. De populaire vakantiebestemmingen onder Nederlanders worden weerspiegeld door het laadgedrag. Deze trend wordt ondersteund door de snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur, die het afgelopen jaar aanzienlijk is gegroeid.

Belangrijke ‘laadslagaders’ en de uitdagingen
Hoewel het vertrouwen toeneemt, vereist een elektrische vakantierit nog steeds een betere planning dan een rit met een brandstofauto. De afhankelijkheid van snelladers, de zogenaamde DC-laders, creëert belangrijke ‘laadslagaders’ langs de Europese hoofdwegen. Het gebrek aan snelladers buiten deze routes kan een remmende factor zijn. Reguliere laadpalen zijn er vaak wel, maar niemand wil onnodig veel langer over een rit van 12 uur doen omdat de auto nog uren moet opladen.
Bestuurders van brandstofauto’s ervaren meer flexibiliteit. Tankstations zijn op veel meer locaties te vinden, ook ver van de snelwegen. Dit verklaart waarom zij vaker dieper Zuid-Europa in durven te rijden, een patroon dat zichtbaar is op de heatmaps van tanktransacties.

Spanje blijft een ‘witte vlek’ op de laadkaart
Een opvallend voorbeeld is Spanje. Terwijl de routes door Frankrijk en Noord-Italië groen oplichten door de vele laadsessies, blijft Spanje relatief leeg op de laadkaart, ondanks dat het een geliefde vakantiebestemming is voor Nederlanders. De wil om elektrisch te gaan is er zeker, maar het laadnetwerk in Spanje loopt nog achter. Dit ontmoedigt veel vakantiegangers om de Pyreneeën met de elektrische auto over te steken.
Toch is de algemene conclusie positief: de elektrische auto heeft zijn plek veroverd als volwaardig vakantievervoermiddel voor reizen door grote delen van Europa.