Je kunt een mobiliteitsbeleid op verschillende manieren vormgeven. Afhankelijk van de doelen en context van je organisatie, kan een mobiliteitsbudget een passende oplossing zijn. Bijvoorbeeld als alternatief voor de leaseauto. Met een mobiliteitsbudget bied je medewerkers vrijheid en flexibiliteit in hoe zij reizen, maar tegelijkertijd behoud je als werkgever grip op de kosten.
Met een mobiliteitsbudget maak je medewerkers regisseur van hun eigen mobiliteit. Je biedt ze keuzevrijheid en flexibiliteit. Niet elke medewerker heeft hetzelfde reisgedrag, daarom onderscheiden we drie typen mobiliteitsbudget.
Selecteer een blok
Een vooraf vastgesteld mobiliteitsbudget voor medewerkers met voorspelbaar woon-werk en zakelijk reisgedrag.
Lees meer
De hoogte van het budget wordt bepaald door de hoeveelheid zakelijke reizen.
Lees meer
Dit budget is specifiek bedoeld om leaserijders te motiveren minder en zuiniger te reizen.
Lees meer
Je kunt een mobiliteitsbudget inzetten ter vervanging of in combinatie met een leaseauto. Wanneer een medewerker afziet van een leaseauto, kun je als werkgever ervoor kiezen het normleasebedrag volledig of gedeeltelijk aan te bieden als mobiliteitsbudget. Een medewerker kan ook een schonere en goedkopere leaseauto kiezen. Het verschil kun je als werkgever uitkeren.
Met Shuttel’s geïntegreerde zakelijke mobiliteitsoplossingen kiezen je medewerkers flexibel hun werkplek en vervoersmiddel. Ontdek onze slimme oplossingen.
De Shuttel zakelijke mobiliteitskaart fungeert als volwaardige OV-chipkaart. Medewerkers profiteren van een compleet aanbod en minimale administratieve lasten.
Met Shuttel registreren medewerkers eenvoudig ritten voor een reiskostenvergoeding en de CO2-registratieplicht.
Met Shuttel bied je toegang tot diverse vormen van deelvervoer, zoals de OV-fietsen, deelauto’s van Greenwheels en MyWheels of scooters van Check.
Neem vrijblijvend contact op met één van onze ervaren mobiliteitsadviseurs.
Een nadeel van een mobiliteitsbudget is de complexiteit van het integreren in een bestaand mobiliteitsbeleid. Er is geen ‘one size fits all’ en het vergt altijd maatwerk. Dit kost tijd en aandacht.
Als werkgever bepaal je zelf hoe hoog een mobiliteitsbudget is. Dit kun je op verschillende manieren bepalen. Als uitgangspunt kun je bijvoorbeeld het huidige normleasebedrag nemen of de huidige reiskosten. Je kunt ook een mobiliteitsbudget bepalen op basis van functieschalen. Daarnaast kun je een mobiliteitsbudget toekennen aan bepaalde afstandsklassen die medewerkers moeten reizen.
Een mobiliteitsbudget kun je bruto of netto uitkeren. Een bruto uitkering levert voor de werkgever de minste administratie op, er wordt over het hele bedrag loonbelasting betaald. Kies je voor een netto uitkering? Dan ontstaat er een voordeel voor de medewerker. De gemaakte reiskosten mogen namelijk tot € 0,23 per kilometer onbelast blijven. Een korte som als voorbeeld: stel dat een medewerker een mobiliteitsbudget van € 1.000 ,- heeft en 2.500 kilometers heeft gereisd. Dan mag 2.500 km * € 0,23 = € 575,- worden afgetrokken van de € 1.000,-. In dit geval hoeft de medewerker alleen loonbelasting te betalen over de overgebleven € 425,- van het budget.