Op de arbeidsmarkt is het aantrekken en behouden van talent belangrijker dan ooit. Medewerkers verwachten flexibiliteit en willen zelf bepalen hoe zij reizen. Een modern mobiliteitsbeleid is daarom een strategisch instrument geworden om aantrekkelijk en toekomstgericht te blijven. Het mobiliteitsbudget biedt hiervoor een slimme oplossing. Het is een waardig alternatief voor de leaseauto, die voordelen oplevert voor de werknemer én organisatie.
Het mobiliteitsbudget wordt steeds vaker ingezet als modern alternatief voor de traditionele leaseauto. Vanaf 2026 wordt rijden in een elektrische leaseauto minder aantrekkelijk door de stijgende bijtelling, terwijl ook werkgevers te maken krijgen met hogere kosten, onder meer door een toenemende motorrijtuigenbelasting. In 2027 volgen bovendien extra lasten op fossiele leaseauto’s via een nieuwe pseudo-eindheffing. Daarmee wordt het voor zowel werkgevers als werknemers steeds interessanter om alternatieven voor de leaseauto te overwegen.
Een mobiliteitsbudget is een vast bedrag dat je maandelijks aan een medewerker toekent voor alle werkgerelateerde reizen. Met dit budget krijgt de medewerker de vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf keuzes te maken voor het woon-werk en zakelijk verkeer. We onderscheiden twee hoofdvormen, een vast budget of een variabel budget. Meer weten over wanneer je voor welke vorm kiest? We vertellen je graag meer. Download en lees ons informatiepakket of kom gelijk telefonisch in contact.
Selecteer een blok
Dit is de eenvoudigste vorm: iedere medewerker ontvangt maandelijks een vast, vooraf bepaald bedrag. Dit budget bestaat doorgaans uit twee componenten: een bedrag voor woon-werkreizen en een bedrag voor verwachte zakelijke reizen.
Ook een variabel budget kan bestaan uit een component voor woon-werkverkeer en een voor zakelijke reizen. Het grote verschil is dat het zakelijke deel van het budget meegroeit met het daadwerkelijke reisgedrag van de medewerker.


























De manier waarop je een mobiliteitsbudget inricht, bepaalt direct het financiële voordeel voor zowel werkgever als medewerker. Met een netto-geoptimaliseerde aanpak worden eerst de onbelaste reiskostenvergoedingen benut, waardoor een groter deel van het budget belastingvrij blijft. Dat resulteert in meer netto besteedbaar inkomen voor de medewerker én lagere sociale lasten voor de werkgever. Een slimme keuze die flexibel en duurzaam reizen financieel aantrekkelijk maakt voor beide partijen.
Kom je graag in gesprek met één van onze ervaren mobiliteitsadviseurs? Vul het formulier hieronder in en wij bellen je snel terug. Wil je eerst meer lezen? Download ons uitgebreide informatiepakket.
Een nadeel van een mobiliteitsbudget is de complexiteit van het integreren in een bestaand mobiliteitsbeleid. Er is geen ‘one size fits all’ en het vergt altijd maatwerk. Dit kost tijd en aandacht. Shuttel geeft graag advies om een mobiliteitsbudget op maat te implementeren.
Het vaststellen van de juiste budgethoogte is een cruciale stap. Het is een balans tussen kostenefficiëntie voor je organisatie en een flexibel, aantrekkelijk aanbod voor je medewerkers. De beste aanpak is om je huidige mobiliteitskosten te vergelijken met de kosten van een nieuw budget. Zo zorg je ervoor dat de overstap goed onderbouwd is. De berekening van het budget hangt af van de situatie van de medewerker. In het informatiepakket lees je over de verschillende manieren om de hoogte van het budget te bepalen.
Een van de belangrijkste keuzes bij het inrichten van een mobiliteitsbudget is de fiscale opzet. Deze keuze bepaalt hoe het budget wordt behandeld in de salarisadministratie en heeft direct invloed op het nettovoordeel voor je medewerker en de totale kosten voor jou als werkgever. Het mobilitietsbudget kun je bruto of netto uitkeren. In het informatiepakket leggen we beide routes uit met rekenvoorbeelden.