In de huidige krappe arbeidsmarkt is een aantrekkelijk en flexibel mobiliteitsbeleid een belangrijk middel om talent aan te trekken en te behouden. Werknemers verwachten keuzevrijheid, maar werkgevers willen tegelijk kosten beheersen, duurzaamheid bevorderen en administratie vereenvoudigen. Het mobiliteitsbudget biedt hiervoor een veelbelovende oplossing.
Een mobiliteitsbudget is een maandelijks bedrag waarmee medewerkers zelf hun werkgerelateerde reizen regelen, van woon-werkverkeer tot zakelijke trips. Het biedt onder andere een flexibel alternatief voor de leaseauto, zeker nu de fiscale voordelen komende jaren afnemen door bijvoorbeeld een hogere bijtelling voor elektrische leaseauto’s. Bovendien vereenvoudigt een mobiliteitsbudget de administratie en stimuleert het medewerkers om bewuste, duurzame reiskeuzes te maken. In ons informatiepakket vertellen je uitgebreid en gedetailleerd wat een mobiliteitsbudget is en hoe je dit als organisatie inricht.
Met een mobiliteitsbudget maak je medewerkers regisseur van hun eigen mobiliteit. Je biedt ze keuzevrijheid en flexibiliteit. Niet elke medewerker heeft hetzelfde reisgedrag, daarom onderscheiden we twee varianten mobiliteitsbudget.
Selecteer een blok
Dit is de eenvoudigste vorm: iedere medewerker ontvangt maandelijks een vast, vooraf bepaald bedrag. Dit budget bestaat doorgaans uit twee componenten: een bedrag voor woon-werkreizen en een bedrag voor verwachte zakelijke reizen.
Ook een variabel budget kan bestaan uit een component voor woon-werkverkeer en een voor zakelijke reizen. Het grote verschil is dat het zakelijke deel van het budget meegroeit met het daadwerkelijke reisgedrag van de medewerker.
Je kunt een mobiliteitsbudget aanbieden als alternatief voor de leaseauto. Dit wordt ook wel het afziebudget genoemd. De hoogte van het budget wordt in dat geval vaak gebaseerd op de leasenorm die bij een functie hoort. Maar er zijn methodes en rekenregels om als werkgever de hogere ‘sociale lasten’ van een mobiliteitsbudget te compenseren, bijvoorbeeld met de 85%-regel.
Met Shuttel’s geïntegreerde zakelijke mobiliteitsoplossingen kiezen je medewerkers flexibel hun werkplek en vervoersmiddel. Ontdek onze slimme oplossingen.
De Shuttel zakelijke mobiliteitskaart fungeert als volwaardige OV-chipkaart. Medewerkers profiteren van een compleet aanbod en minimale administratieve lasten.
Met Shuttel registreren medewerkers eenvoudig ritten voor een reiskostenvergoeding en de CO2-registratieplicht.
Met Shuttel bied je toegang tot diverse vormen van deelvervoer, zoals de OV-fietsen, deelauto’s van Greenwheels en MyWheels of scooters van Check.
Neem vrijblijvend contact op met één van onze ervaren mobiliteitsadviseurs of download het informatiepakket.
Een nadeel van een mobiliteitsbudget is de complexiteit van het integreren in een bestaand mobiliteitsbeleid. Er is geen ‘one size fits all’ en het vergt altijd maatwerk. Dit kost tijd en aandacht. Shuttel geeft graag advies om een mobiliteitsbudget op maat te implementeren.
Het vaststellen van de juiste budgethoogte is een cruciale stap. Het is een balans tussen kostenefficiëntie voor je organisatie en een flexibel, aantrekkelijk aanbod voor je medewerkers. De beste aanpak is om je huidige mobiliteitskosten te vergelijken met de kosten van een nieuw budget. Zo zorg je ervoor dat de overstap goed onderbouwd is. De berekening van het budget hangt af van de situatie van de medewerker. In het informatiepakket lees je over de verschillende manieren om de hoogte van het budget te bepalen.
Een van de belangrijkste keuzes bij het inrichten van een mobiliteitsbudget is de fiscale opzet. Deze keuze bepaalt hoe het budget wordt behandeld in de salarisadministratie en heeft direct invloed op het nettovoordeel voor je medewerker en de totale kosten voor jou als werkgever. Het mobilitietsbudget kun je bruto of netto uitkeren. In het informatiepakket leggen we beide routes uit met rekenvoorbeelden.