Het fiscale voordeel van een mobiliteitsbudget: bruto vs. netto uitgelegd

De manier waarop je een mobiliteitsbudget inricht, heeft direct invloed op de totale kosten voor jou als werkgever en het fiscale voordeel voor de medewerker. Door de regeling slim op te zetten, creëer je een win-winsituatie. De keuze is tussen een bruto en een fiscaal geoptimaliseerde netto variant.
Het standaard bruto mobiliteitsbudget
De eenvoudigste opzet is de bruto variant. Hierbij wordt het volledige mobiliteitsbudget opgeteld bij het brutosalaris en dus volledig belast. Voor een medewerker met een budget van € 500,- en een belastingtarief van (fictief) 50%, blijft er netto € 250,- over. Dit is de fiscaal minst interessante route.
Hoe werkt de netto (geoptimaliseerde) variant?
Deze variant is financieel veel aantrekkelijker. Het principe is simpel. Je benut optimaal de onbelaste reiskostenvergoedingen die de Belastingdienst toestaat, zoals de vergoeding voor kilometers met de eigen auto of fiets.
Een medewerker registreert zijn of haar ritten in de Shuttel-app of Mijn Shuttel-omgeving. Ons platform berekent automatisch welk deel van het mobiliteitsbudget als onbelaste reiskostenvergoeding kan worden ingezet, vóórdat er belasting over wordt geheven. Dit onbelaste bedrag wordt vervolgens na belastingaftrek weer toegevoegd. Omdat een deel van het budget onbelast blijft, houdt de medewerker bij hetzelfde budget en dezelfde reisbewegingen netto meer over.
Stel, de medewerker met een budget van € 500,- maakt voor € 92,- aan auto- en fietsritten die onbelast vergoed mogen worden. De berekening ziet er dan zo uit:
- Onbelast deel: € 92,-
- Belast deel: € 408,- (waarover € 204,- belasting wordt betaald)
- Totale netto uitkering: € 92,- + € 204,- = € 296,-
De medewerker houdt in dit voorbeeld netto € 46,- méér over per maand dan bij de bruto variant, puur door de slimme fiscale inrichting.
Een win-winsituatie: lagere sociale werkgeverslasten
Het voordeel is er ook voor jou als werkgever. Omdat het belastbare deel van het loon lager is (€ 408,- in plaats van € 500,-), betaal je minder sociale werkgeverslasten. In dit rekenvoorbeeld is dat een besparing van € 18,40 per medewerker per maand. Een duidelijke win-winsituatie die het mobiliteitsbudget nog waardevoller maakt.
